Saturday, December 11, 2010

Pelik Tapi Sedap

Korang suka tengok rancangan masak tak. Kalau korang suka dan nak cari kelainan dan keunikan dalam masakan, apa kata korang tonton cerita Pelik Tapi Sedap setiap hari Ahad pukul 12.05pm di TV1. Kalau korang belum pernah tengok program masakan ni meh sini cheq nak habaq sikit. Program selama setengah jam ini menampilkan Zaibo dan Zamzarina sebagai pengacaranya. Zaibo akan membawa anda merantau ke tempat-tempat yang menarik di negeri-negeri pilihan untuk mempelajari dan berkongsi resepi masakan yang pelik daripada chef dan akan menunjukkan semula resepi dan cara-cara memasaknya dari awal kepada penonton dengan dibantu oleh pengacara Zamzarina.

Setiap kali program mereka akan memperkenalkan dua resepi yang pelik. Biasa kalau kita tengok program masakan orang putih ke cina ke jepun ke memangla pelik tapi bahan-bahan masakan dia sukar nak dicari dan kita kena pikir pulak samada halal atau tidak bahan-bahan tersebut. Hah yang ni kompem halal k. Lagipun sesetengah resepi tu memang masakan atau makanan tradisi di tempat mereka cuma kita yang duduk di luar ni tak pernah dengar lihat apatah lagi rasa makanan tu. Ada juga resepi tu memang kita biasa makan cuma ditambahkan bahan yang kita tak pernah terpikir boleh ditambah dalam masakan tu. Contohnya last two weeks kalau korang tak tengoklahkan dia masak nasi goreng laici. Betul k laici bukan typo error. Saya tak tipu dia letak laici dalam nasi goreng tu. Apelah agaknya rasa dia yek.




So mana tahu kalau korang dah bosan dan tak tahu nak masak apa so bolehla cuba resepi yang ditunjukkan. Kalau rasa bila dah masak tapi cam tak yakin je rasa dia sama ke tak cam yang diajar bolehlah pergi ke tempat-tempat yang ditunjukkan untuk mencuba sendiri masakan dari chef sebenar k. Saya tolong promote program ni bukan apa sebab mak saya suka sangat tengok program masakan ni. Kalau termiss je mesti mak saya akan cakap "Eh! tadi tak tengok pun cerita Pelik tapi sedap". So korangpun jangan lupa tonton program ni setiap Ahad untuk saksikan resepi-resepi yang pelik tapi sedap k. Selamat menonton dan selamat mencuba!

2 comments:

  1. sy suke tgk seafood oddysey tuh..hek2..seronok tgk chef wan masak

    ReplyDelete
  2. seafood oddeysey to before cerita ni start tapi TV2 Kan.. saya pun ada tengok..

    ReplyDelete